De reacties spreken voor zich: we waren niet helemaal op de hoogte van wat JIDOKA op social media deed. Uiteraard werd het meteen duidelijk waarom onze Office Assistant en HR Officer deze SIG-sessie organiseerden.
“Hebben we serieus een YouTube-kanaal?”
“En waarom hebben we maar 11 volgers?”
De belangrijkste vragen van deze sessie waren eenvoudig:
- Hoe creëren we meer zichtbaarheid voor JIDOKA?
- Wat willen we bereiken met onze social media?
- Wat willen we erop plaatsen?
- Waarom willen we social media gebruiken?
Deze vragen zouden eigenlijk gesteld moeten worden door elk bedrijf dat social media wil gebruiken. En dat is dus precies wat we gedaan hebben.
Hoe creëren we meer zichtbaarheid voor JIDOKA?
Dit was waarschijnlijk de gemakkelijkste vraag. Om meer zichtbaarheid te genereren zullen we een social media-kalender opzetten zodat we regelmatig nieuwe dingen kunnen plaatsen of items kunnen delen die we interessant vinden. Graag willen we aan onze JIDOKA-medewerkers vragen om ideeën te bedenken voor berichten. We gaan ons richten op inhoud die de interesse van ons publiek wekt. Maar wat is nu interessante inhoud? Daarover schrijven we later in deze post meer.
Wat willen we bereiken met onze social media?
In een notendop: we willen de wereld laten zien wat JIDOKA is, waar we voor staan en hoe we werken.
Wat willen we posten?
Dit was de belangrijkste vraag. We willen zichtbaarheid creëren met frequente en interessante posts. Verder willen we een gemeenschap van mensen met interesse in IT creëren. Maar hoe doen we dat?
Wat is de manier waarop JIDOKA omgaat met social media? Als we deze vraag willen beantwoorden, moeten we ons eerst afvragen: wat is de kern van JIDOKA? Welk beeld van JIDOKA willen we naar voren brengen? Wat vinden we in het bijzonder leuk aan JIDOKA?
JIDOKA is eigenlijk een groep vrienden die samen probeert oplossingen te zoeken voor problemen waar onze klanten mee te maken hebben. Dit doen we door te praten met onze klanten, maar ook met elkaar. We doen kennis op die we met elkaar delen op kennisavonden en SIG-sessies.
Dat doen we dus ook op social media: we delen de problemen die we tegenkomen en de oplossingen die we ervoor vinden. We gaan artikelen delen die ons vooruit hebben geholpen, die ons aan het denken hebben gezet of die de manier waarop we werken hebben verbeterd. JIDOKA op social media zal een spiegel zijn van het echte JIDOKA: een plek waar gelijkgestemden samenkomen om te praten over wat ze leuk vinden.
Waarom willen we social media gebruiken?
We willen het leven van een JIDOKAN delen met de wereld en een gemeenschap van gelijkgestemden creëren die geïnteresseerd zijn in IT en in onze diensten. Dit kan leiden tot potentiële nieuwe medewerkers, mensen in de IT-business met wie we onze ervaringen kunnen delen, oude en nieuwe klanten, leveranciers en in principe iedereen met een passie voor IT.
Een korte aftermovie op de SIG om deze blog af te sluiten