Op 12 februari hebben we een SIG (special interest group)-sessie gehouden over de lancering van onze gloednieuwe website.
De laatste tijd hebben we het gevoel dat onze huidige JIDOKA-website een beetje uit de pas loopt met wie we zijn en waar we voor staan. Het legt niet duidelijk genoeg uit wat onze belangrijkste onderscheidende factor is, en het mist de persoonlijke touch en connectie met onze open en leuke bedrijfscultuur.
Wat willen we bereiken met de lancering van onze gloednieuwe website?
- Duidelijke en begrijpelijke website voor iedereen
- Bezoekers moeten zo weinig mogelijk klikken om de juiste informatie te krijgen die ze nodig hebben
- Een website die onze open familiecultuur uitstraalt
- Inhoud met een persoonlijk tintje, gericht op de customer journey en het vertellen van verhalen
Onze designer @chrisoortman deed het geweldig met zijn Invision-ontwerpen voor de lancering van de gloednieuwe website. Hij kreeg veel positieve feedback van de deelnemers aan de SIG-sessie:
✅respect voor onze merkrichtlijnen
✅geweldige user experience
✅persoonlijke touch met veel foto’s
✅de site past zich aan smartphones en tablets aan
✅er wordt zo weinig mogelijk tekst gebruikt
Waarom gebruiken we Invision?
Invision is één van de beste design prototyping-tools om je ontwerpen te delen met andere mensen. Met deze ontwerptool kun je een hele website ‘emuleren’ met alleen afbeeldingen van je ontwerpen. Door klikbare ‘hotspots’ te plaatsen kun je meerdere flows creëren tussen verschillende pagina’s binnen je prototype. Wanneer je klaar bent, voelt dit als een echte website.
Als je Sketch (digitale design-toolkit) gebruikt, kun je de Craft-plugin installeren om je artboards te synchroniseren met je Invision-prototype. Bij elke wijziging in je artboards zal Craft je hele prototype automatisch updaten om alles up-to-date te houden.
Nadat je je prototype hebt gedeeld met andere mensen, kunnen zij ook bijdragen aan je ontwerpen door opmerkingen te plaatsen op een specifiek scherm. Met deze opmerkingen kun je voortgang maken in je ontwerpen.
Nadat alle applaus was gestopt, gingen we verder met een brainstormsessie om enkele andere nuttige functies te ontdekken: een zoekbalk, een chatbot, verwijzingen naar de juiste contactpersonen bij JIDOKA… en we ontdekten het grote belang van goed te copywriten.
Hieronder vind je een video die ons tijdens de SIG-sessie heeft geholpen. Deze video geeft goed inzicht in de 7 principes die we moeten respecteren om de nieuwe website tot een succes te maken.
Een nadere beschouwing van deze principes
Principe 1: als mensen te veel keuzes hebben, kiezen ze gewoon niet
Als je mensen vraagt hoeveel keuzes ze willen, zeggen ze ‘liefst alles’. Maar als je ze te veel keuzes geeft, blokkeren ze en nemen ze gewoon geen beslissing.
Principe 2: sociale validering
Wanneer mensen onzeker zijn, kijken ze naar anderen om te beslissen wat ze moeten doen. Hoe meer informatie ze kunnen vinden in beoordelingen en reviews, hoe krachtiger de beoordeling/review is.
Principe 3: principe van schaarste
Minder beschikbare items lijken waardevoller te zijn. Vrees voor verlies is een aanleiding om actie te ondernemen.
Principe 4: eten, seks of gevaar
Deze drie dingen krijgen altijd de aandacht van de hersenen. Ze kunnen een zeer krachtige trigger voor actie zijn.
Principe 5: de kracht van gezichten
Onze hersenen hebben de neiging om op gezichten te letten. Je kunt foto’s van mensen op je website gebruiken, maar zorg ervoor dat ze goed naar de camera kijken. Onderzoek toont aan dat mensen zich richten op de ogen.
Principe 6: verhaal
Onderzoek toont aan dat de hersenen informatie het beste in verhaalvorm verwerken.
Principe 7: betrokkenheid
Begin door een beetje om engagement te vragen. Dit engagement gaat groeien en de mensen gaan meer en meer trouw worden aan je site.
Moeten we Facebook-advertenties gebruiken om de lancering van onze gloednieuwe website te promoten?
Tijdens de SIG hebben we ook de mogelijkheid besproken om onze Facebook-advertentie te sponsoren bij de lancering van onze website om zo meer zichtbaarheid en websitebezoeken te krijgen. Om de impact van gesponsorde Facebook-advertenties correct in te schatten, hebben we echter besloten om eerst een kleine test te doen. We gaan een advertentie sponsoren die vergelijkbaar is met de advertenties die we gewoonlijk op Facebook plaatsen. We vergelijken dan de resultaten tussen de gesponsorde en de niet-gesponsorde advertentie. Dit moet ons tonen of Facebook-advertenties ons echt gaan helpen om onze doelen te bereiken.
Ontdek alles wat je moet weten over Facebook-advertenties via deze link.
De volgende stappen
Een volgende stap is een eerste deel van onze nieuwe website lanceren (home, contact, about), beginnen met Google Analytics en SEO-onderzoek. Dus blijf kijken voor meer!